ALCOHOL

Heeft u dit jaar uzelf weer voorgenomen om minder alcohol te drinken? De term 'minderen' is een begrip dat moeilijk vast te leggen is. Daarom worden hier 12 concrete tips geformuleerd waarmee u aan de slag kan gaan.


Wanneer geen alcohol drinken?

Volgens de richtlijnen zou je niet meer dan tien standaardglazen alcohol per week mogen drinken. Naast deze richtlijn wordt ook aangeraden om niet elke dag alcohol te drinken.

Je drinkt beter geen alcohol:

  • Als je -18 jaar bent;
  • Als je geen maat weet te houden;
  • Voor en tijdens de werkuren;
  • Als je auto moet rijden;
  • Als je gaat sporten;
  • Als je zwanger wil worden of zwanger bent;
  • Als je medicijnen neemt die je niet mag combineren

(CM)



Tips om alcohol te beperken

Tip 1:"Haalbaar en specifiek doel"

Kies voor een realistisch en concreet doel. Wanneer een doel niet specifiek genoeg geformuleerd wordt, wordt dit vaak niet behaald.

Tip 2:"5:2 week"

De regel ''5:2' wil zeggen vijf dagen niet drinken en twee dagen wel. Het is wel belangrijk om deze dagen niet te gaan compenseren met de vijf dagen die je niet dronk.

! Drink je minder dan twee dagen per week? Zeer goed bezig! Doe zo verder!

Tip 3:"Bekijk positief"

Een stralende huid, meer energie, geen hoofdpijn de dag erna, misschien enkele kilo's minder,... Allemaal voordelen die je hebt wanneer je minder alcohol drinkt.

Tip 4:"drie-drankjes regel"

Tip 2 gaf aan om de dagen waarop je drinkt te beperken. Naast de dagen te beperken kan je ook het aantal drankjes verminderen. Weet je van jezelf dat vier drankjes jou in de gevarenzone brengen? Drink er dan maximum drie.

Tip 5:"Alcohol vrije periode"

Probeer gedurende een periode niet te drinken. Lukt een maand je niet? Probeer dan eens een week. Je zal merken dat je meer naar alcohol grijpt dan je denkt.

Tip 6:"alcoholvrije plekken"

Probeer eens andere activiteiten met je vrienden te doen die niet gekoppeld zijn aan alcohol. Ga bijvoorbeeld wandelen, picknicken of maak een terrasje zonder alcohol te bestellen.

Tip 7:"Zoek een buddy"
Afspreken met een vriend of vriendin die hetzelfde voornemen heeft, maakt volhouden makkelijker. Motiveer ook anderen om eens wat minder alcohol te drinken en skip die gedeelde fles wijn op restaurant.

Tip 8:"Zoek alternatieven"

Drink je niet graag water of thee? Ga dan opzoek naar een ander alternatief zoals een alcoholvrije cocktail.

Tip 9:"Stop de voorraad weg"

Zorg ervoor dat je niet veel alcohol in huis hebt. Is het wel in huis? Zet het dan niet in het zicht.

Tip 10:"Zoek een uitlaatklep"

Vaak wordt ontspannen aan alcohol gekoppeld. Je hebt een lange dag gewerkt en hebt nu echt wel een glaasje verdiend. Komt deze situatie jou bekend voor? Probeer ontspannen niet te koppelen aan alcohol. Zoek naar andere activiteiten die jou laten ontspannen zoals bijvoorbeeld sporten, een badje nemen, een boek lezen,...

Tip 11:"Leer gewoonten af"
Een aperitiefje bij het eten, een glaasje in de zetel,... vaak zijn deze gewoonten het moeilijkst om af te leren. Stop met het drinken vanzelfsprekende drankjes. Drink enkel wanneer je er echt zin in hebt.

Tip 12:"Drankdagboek"

Noteer dagelijks hoeveel alcoholische drankjes je geconsumeerd hebt. Je zal verbaast zijn.

(Dillen, 2017)

Yana Stappers - Possible
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.