VOEDING

Voeding is de basis van ons lichaam. Daarom is het belangrijk om te weten dat wat u eet een invloed heeft op uw lichaam. Hier vindt u enkele tips om op een verantwoorde wijze om te gaan met voeding.

Tip 1: "Neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd".

Deze producten zijn vaak niet bewerkt waardoor het een gezonde start is van de maaltijd. Plantaardige producten zijn groeten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en volkoren producten zoals roggebrood.

Tip 2: "Beperk de inname van dierlijke producten".

Probeer kleinere porties van de dierlijke producten te consumeren.

Tip 3: "Drink voldoende water".

Water is belangrijk om de dorst te lessen. Drankjes met suiker doen dit niet dus probeer het gebruik hiervan te beperken.

Tip 4: "Kies zo weinig mogelijk voor bewerkte producten".

Voorbeelden van bewerkte producten zijn snoepjes, chocolade en dessertjes. Deze producten bevatten veel suiker, bloem en vet. Het is aangeraden om deze producten minder in huis te halen. Wanneer u ze niet in huis hebt, kan u ze ook niet opeten.

Tip 5: "Varieer en zoek alternatieven".

Zorg ervoor dat u de gezonde variant kiest. Zo kan witte pasta vervangen worden door volkoren pasta of courgettespaghetti.

Tip 6: "Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen".

Wanneer een vast eetmoment wordt afgesproken is de verleiding tot ongezonde tussendoortjes kleiner. Regelmaat helpt je om gezonde keuzes te maken.

Tip 7: "Eet bewust en met mate".

Van het moment dat uw lichaam een verzadigd gevoel aangeeft stopt u best met eten. Kies daarnaast voor kleinere porties van ongezonde voeding.

Tip 8: "Pas je omgeving aan".

Door uw omgeving anders in te richten zal de stap tot een gezonder leven makkelijker worden. Zo is het beter om ongezonde voeding uit het zicht te leggen en gezonde voeding in het zicht te leggen. Overweeg het ook eens om je kasten anders in te delen. Zet de ongezondere voeding achteraan in de kast en de gezondere voeding op ooghoogte. Verpak de ongezonde producten met aluminiumfolie en maak van grote hoeveelheden kleinere porties. Probeer van de keuken geen woonkamer te maken. Zo zal de verleiding om naar eten te grijpen groter worden.

Tip 9: "Werk stapsgewijs naar een gezonder leven toe".

We zien vaak dat mensen ineens iets willen veranderen en dan alles 360° omgooien. Dit zorgt ervoor dat het vaak niet vol te houden is. Wel zou het kunnen om bijvoorbeeld een weekmenu samen te stellen of maar één cola koud te zetten in plaats van vijf.

Tip 10: "Geniet van wat je eet".

Verwen uzelf elke dag met gezonde voeding die u lekker vindt, maar vergeet niet dat af en toe een minder gezonde snack ook eens moet kunnen.

(Vlaams Instituut Gezond Leven, 2018)

Voor gezonde inspiratie klikt u op de knop "Recepten"

Yana Stappers - Possible
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.